Dataset Brugopeningen

Deze dataset 'Brugopeningen' bevat geplande en actuele statusgegevens van bruggen, sluizen en de beschikbaarheid van ligplaatsen langs de vaarwegen en in de havens. Via het platform Blauwe Golf Verbindend (BGV) worden real-time gegevens over de geopende bruggen en beschikbare ligplaatsen ontsloten. Dit platform is een onderdeel van de landelijke architectuur FIS (Fairway Information Services) en wordt door Rijkswaterstaat namens de partnerbeheerders functioneel en technisch onderhouden.

Waarom is deze dataset belangrijk?

Door betere informatie-uitwisseling tussen de (vaar)wegbeheerders, de scheepvaart en het wegverkeer wordt een vlottere doorvaart gerealiseerd en tijdswinst geboekt. Dit zorgt voor minder hinder en ergernis en zonder onnodig brandstofverbruik en uitstoot van uitlaatgassen. Voor wegbeheerders levert het ontsluiten van deze gegevens voordelen op in afstemming met de nood-en hulpdiensten, bij het sturen van verkeer wanneer het vast dreigt te lopen en voor het onderhoud.

De beleidsmakers kunnen informatie uit bruggen gebruiken ter onderbouwing van grote investeringen, of het uitstellen daarvan, en voor het nemen van bedienbesluiten. Tot slot kan de brugwachter op basis van de (historische) gegevens beter plannen en inroosteren, multimodale afwegingen voor bedienadviezen maken en zorgen voor een veilige bediening.

Hoe houden we dit in Nederland bij?

Brugopeningstijden kunnen op een aantal manieren worden ontsloten, namelijk:

  • Brugmanagementsysteem
  • V-log, DATEX II datastroom van verkeerssystemen en centrale bediening
  • LoRa-sensor, waarbij signaal beschikbaar is via centrale server.

Rijkswaterstaat heeft het systeem ‘object data services’ ODS ontwikkeld voor het ontsluiten van objectgegevens. Als een object is aangesloten op ODS, dan kunnen de brugopeningen en sluis statussen ook aangeleverd worden aan Blauwe Golf Verbindend (BGV). Gegevens over brugopeningen worden door BGV aangeleverd aan NDW via het DATEX II formaat. Ligplaatsbezetting wordt door informatiesystemen HAMIS en BLIS-DIST (laatste is onderdeel van RWS FIS) via dezelfde interface aangeleverd aan BGV.

De actuele status kun je zien op vaarweginformatie.nl en bij de open data van NDW.

Wat is de werkwijze voor deze dataset?

De volgende vragen helpen om te bepalen of deze dataset relevant is en om de eerste stappen te zetten.

  1. Ben je beheerder van bewegende brug en/of sluisobjecten?
  2. Ben je beheerder van openbare ligplaatsen langs vaarwegen of in havens?
  3. Liggen de bruggen die je in beheer hebt op het Regionaal Verkeersmanagement Netwerk (RVM-netwerk) of aan de beroepsvaart en Staande Mastroute? Het RVM-netwerk is inzichtelijk via George (kies bij wegkenmerken voor RVM)
  4. Heb je als wegbeheerder contact met jouw provincie (die aanspreekpunt is voor de Blauwe Golf Verbindend)?
  5. Zijn de brug/sluisobjecten in jouw beheer ontsloten via Blauwe Golf Verbindend?
  6. Zijn de ligplaatsen in jouw beheer ontsloten via Blauwe Golf Verbindend?
  7. Zo ja, zijn de werkprocessen goed ingericht conform de Service Level Agreement van Blauwe Golf Verbindend?

Acties
Indien je beheerder bent van een brug, sluis of ligplaats worden de volgende taken verwacht bij aansluiting op de BGV (mits gelegen op/aan het Regionaal Verkeersmanagement Netwerk of aan de beroepsvaart en Staande Mastroute).

  • Wijs een contactpersoon of helpdesk aan met e-mail en telefoonnummer.
  • Meld bruggen aan bij het loket functioneel beheer van RWS. Dit geldt voor nieuwe, gewijzigde statische gegevens van de bruggen/sluizen.
  • Meld de geometrie en kenmerken van nieuwe of gewijzigde ligplaatsen aan (zelfservice of via servicedeskdata@rws.nl). Deze ligplaatsen worden na publicatie automatisch meegenomen in de berekening door LV BLIS en daarna doorgezet naar BGV.
  • Zorg voor betrouwbare real-time brugstatus/sluisstatus. De dienstverlening van de beheerder moet voldoen aan de kwaliteitseisen die zijn opgesteld.
  • Reageer en onderneem actie als vanuit de keten BGV het signaal wordt ontvangen dat er mogelijk foutieve of geen gegevens worden geleverd.
  • Geef aan wanneer een brug of sluis door een storing gestremd is en voor welke modaliteit. Dit kunt u doen door in te loggen op BGV. Geplande stremming van bruggen en sluizen worden aan de Waterkamer gemeld en met een Berichtgeving aan de Scheepvaart (BAS) verspreid.
  • Zorg voor actief beheer en participatie voor LoRa-sensoren door de lokale beheerder als het gaat om renovatie van het object en schade door aanrijden en/of vandalisme. Het actief melden bij NDW is dan noodzakelijk, zodat de LoRa-sensorleverancier kan zorgen voor continuïteit op kosten van de beheerder van het object.
  • Zorg indien mogelijk voor het aanleveren van de geplande brug- of sluisstatus.

Bijbehorende handreiking

  • Logo Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata
  • Logo Gefinancierd door de Europese Unie