Dataset Dynamisch parkeren

De dataset 'Dynamisch parkeren' bevat actuele gegevens over de beschikbaarheid van off-street parkeervoorzieningen. Off-street parkeren verwijst naar parkeerplekken buiten de straat, zoals in garages of op parkeerterreinen, weg van de drukte. Denk ook hierbij aan overige parkeervoorzieningen die zijn afgesloten met bijvoorbeeld een slagboom.

Waarom is deze dataset belangrijk?

Het zoeken naar een parkeerplaats leidt in (binnen)steden en andere drukke gebieden vaak tot irritatie bij automobilisten en overlast voor de omgeving. Extra autokilometers zorgen voor een grotere belasting van het wegennet, maar hebben ook een negatieve impact op de verkeersveiligheid en het milieu. Goede en complete informatie over parkeermogelijkheden kan zoekverkeer met 5% tot 20% terugdringen, zeker wanneer er ook real-time informatie beschikbaar is over de beschikbaarheid van de parkeervoorzieningen.

Reis- en navigatieapps kunnen met deze informatie weggebruikers infomeren. Zo kunnen automobilisten sneller en efficiënter hun bestemming bereiken. De gevolgen voor de omgeving worden hiermee ook beperkt. Daarnaast worden de beleidsmakers geholpen door de juiste informatie over parkeren te krijgen, zodat zij kunnen sturen op bereikbaarheid en gebruik van de openbare ruimte.

Hoe houden we dit in Nederland bij?

De statische gegevens van een groot deel van de parkeerlocaties in Nederland (on-street en off-street) is vastgelegd in het Nationaal Parkeerregister (NPR) dat beheerd wordt door de RDW. Eigenaren/beheerders van parkeervoorzieningen kunnen er voor kiezen om via het NPR ook de dynamische data te delen. De gegevens van off-street parkeerlocaties in het NPR kunnen worden geraadpleegd via de parkeerdatamonitor.

Wat is de werkwijze voor deze dataset?

Eigenaren/beheerders van de parkeervoorzieningen zijn zelf verantwoordelijk voor juiste registratie van gegevens in het Nationaal Parkeerregister (NPR). Zij bepalen zelf van welke voorzieningen de dynamische data in het NPR wordt opgenomen. In de bijbehorende handreiking staat beschreven welke gegevens nodig zijn en op welke manier de gegevens kunnen worden doorgegeven of gewijzigd. 

  • Logo Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata
  • Logo Gefinancierd door de Europese Unie