Dataset Regelscenario's

Bij de dataset 'Regelscenario's' gaat het over regelscenario's die verkeerscentrales kunnen inzetten om de doorstroming te beïnvloeden. Denk hierbij aan wegwerkzaamheden, evenementen, files of het ontmoedigen van sluipverkeer. Het gaat bij regelscenario’s vrijwel altijd om (een of meer van) de volgende 3 acties; Instroom beperken, Uitstroom bevorderen en/of omleiden. Na verloop van tijd herstelt de situatie zich en kan de maatregel worden gedeactiveerd.

Waarom is deze dataset belangrijk?

De regelscenario’s hebben beleidsmatige afspraken als kader. De afspraken zijn vastgelegd in een regionale netwerkvisie. Binnen deze regionale netwerkvisie stelt u samen met andere wegbeheerders vast welke wegen wel en niet voor het verkeersmanagement ingezet worden. Daarnaast kunnen wegen ook als beschermde wegen worden aangemerkt; sluipverkeer door schoolzones, wegen met veel kruisend verkeer of wegen met veel fietsers op de rijbaan. Dit is voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid niet wenselijk.

De maatregelen die de wegbeheerder tot zijn beschikking heeft:

  1. Een tekst op een Dynamische Route Informatie Paneel (DRIP), tekstwagen of tekstbord;
  2. Een actie op een (i)VRI of TDI;
  3. Het afsluiten van een weg met een slagboom of vezip (verzinkbare paal), of het inzetten van een verkeersregelaar;
  4. Een aanpassing van een kantelwals, vol/vrij-display, pijl/kruis-systeem of vergelijkbaar object;
  5. Een bericht voor de In-car toepassingen.

Hoe houden we dit in Nederland bij?

Als wegbeheerder kun je bestaande regelscenario’s digitaliseren binnen de applicatie Diego. Volg de Diego e-learning voor wegverkeersleiders en verkeerskundigen. Heb je toch nog vragen over regelscenario’s en applicatie Diego? Neem contact op met  het Regionaal Datateam.

Het project VM-IVRA werkt aan de volgende functionele digitale toepassingen rondom deze dataset:

  • Tunnelafsluitingen;
  • Ingezette maatregelen uit regelscenario’s, bijvoorbeeld omleidingen;
  • Digitaal Informatie Bericht (DIB): bericht voor bepaalde doelgroep weggebruikers die langs een bepaalde locatie rijdt, zoals vooraankondigingen wegwerkzaamheden of drukte als gevolg van (grote) evenementen;
  • Servicebericht vanuit een verkeerscentrale naar weggebruikers binnen een bepaald gebied;
  • Ontsluiting van statische data. Dit wordt gedaan door netwerkvisies te maken voor onder meer prioritering doorstroming op wegen in het wegennet en beschermde wegen.

Wat is de werkwijze voor deze dataset?

Met de onderstaande vragen kun je als wegebeheerder inventariseren in hoeverre regelscenario’s relevant zijn om op orde te brengen en te borgen.

  1. Is er een regionale netwerkvisie beschikbaar? Zijn er beschermde wegen aangemerkt?
  2. Worden er regelscenario’s gebruikt (in de verkeerscentrale, indien aanwezig)?
  3. Hoe zijn de regelscenario’s vastgelegd? Zijn ze al omgezet naar digitale versies?
  4. Hoe worden regelscenario’s geactiveerd?
  5. Worden de actuele regelscenario’s al kenbaar gemaakt voor het publiek? Zo ja, hoe?
  6. Zijn de regelscenario’s geschikt om geautomatiseerd te delen? Het belangrijkste aspect hierbij is dat de scenario’s vooraf geconfigureerd zijn en dat er in de opzet van de maatregel zelf geen handmatige acties nodig zijn, zoals aanpassingen van teksten. Hierbij gaat het niet om het handmatig activeren. Het gaat er om dat elke individuele maatregel geconfigureerd is en als zodanig ontsloten kan worden als data. Aanvullend moet er geregeld zijn dat maatregelen los van elkaar aangeroepen kunnen worden. 
  7. Wordt er gebruikgemaakt van een Netwerk Management Systeem of worden maatregelen ingezet vanuit een ‘maatregelmodule’ zoals VRI-beheeroplossing of DRIP managementoplossing?
  8. Worden regelscenario’s naast lokaal ook regionaal gebruikt in samenwerking met andere wegbeheerders?
  9. Is je netwerk-management-systeem geschikt voor het delen via DVM-Exchange?

Acties

  • Logo Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata
  • Logo Gefinancierd door de Europese Unie