Mobiliteitshubs

Nederland groeit: we bouwen huizen en er komen steeds meer mensen bij. Maar de beschikbare ruimte groeit niet mee. We hebben slimme oplossingen, zoals mobiliteitshubs nodig, om te zorgen dat iedereen in Nederland toegang heeft tot mobiliteit, nu en in de toekomst.

Wat zijn mobiliteitshubs?

Mobiliteitshubs zijn fysieke knooppunten waar reizigers kunnen overstappen op verschillende vormen van vervoer. Hier kunnen soms ook andere voorzieningen zijn, zoals een pakketpunt of horeca. Bij een mobiliteitshub hebben mensen toegang tot meerdere vervoersmodaliteiten, waardoor de auto-afhankelijkheid afneemt. Er zijn verschillende soorten mobiliteitshubs:

  • grote P+R-terreinen bij stations of aan de rand van de stad
  • (kleine) deelmobiliteitshubs in en rondom het stadscentrum

Mobiliteitstransitie

De mobiliteitstransitie is de overstap van de auto als voornaamste vervoersmiddel naar een duurzamere en milieuvriendelijkere vervoerskeuze. Denk hierbij aan zoals wandelen, MaaS (Mobility as a Service), fietsen, (elektrische) deelmobiliteit en openbaar vervoer. Mobiliteitshubs spelen een belangrijke rol in die mobiliteitstransitie. Mobiliteitshubs zorgen voor een verbetering van de leefbaarheid in binnensteden. Ook dragen ze bij aan de bereikbaarheid van zowel stad als platteland.

Voor het functioneren van mobiliteitshubs is het essentieel dat  niet alleen fysiek op straat herkenbaar en toegankelijk zijn, maar dat reizigers ze ook digitaal kunnen vinden en weten welke voorzieningen en overstapmogelijkheden per hub beschikbaar zijn. Zo kunnen mensen vooraf hun reis plannen en eventueel een parkeerplaats of deelvoertuig reserveren.  

Rol NTM binnen thema Mobiliteitshubs

Hoewel de mobiliteitshub een relatief nieuw concept is, bestaan vormen van mobiliteitshubs zoals bijvoorbeeld de P+R al veel langer. Er wordt op veel plekken gewerkt aan en geëxperimenteerd met mobiliteitshubs, maar data over dit onderwerp is versnipperd. Het NTM zet zich ervoor in om hubdata te verzamelen en via het mobiliteitsregister beschikbaar te maken voor publieke en private partijen. Die partijen kunnen de data vervolgens gebruiken voor beleidsontwikkeling en slimme mobiliteitsoplossingen.

Bronnen

Community en community manager mobiliteitshubs

In de community mobiliteitshubs werken diverse partijen (dataverstrekkers, overheden, OV- en deelvervoeraanbieders en appbouwers) samen aan de beschikbaarheid en kwaliteit van hubdata. Het gaat hierbij zowel om data over fysieke hublocaties, zoals voorzieningen en toegankelijkheid, als data over aanwezige vervoersmodaliteiten en overstapmogelijkheden. Door deze data bij elkaar te brengen zorgen we er samen voor dat de mobiliteitshub een prettig overstappunt wordt tijdens het reizen.

Eefke Verheij, NTM community manager Mobiliteitshubs en Parkeren, verbindt de stakeholders met elkaar, signaleert behoeften, stimuleert de dialoog en haalt vragen op vanuit alle partijen die bezig zijn met mobiliteitshubs. Zo zorgen we ervoor dat onder andere het register Mobiliteitsdata aansluit bij de wensen en behoeften binnen de community.
 

“De verschillende hubs kunnen op hun eigen manier bijdragen aan de leefbaarheid en toegankelijkheid van ons land. Maar dan moeten we deze hubs, met al hun mogelijkheden en voorzieningen, wel kunnen vinden. Data gaat ons hierbij helpen. Daarom vind ik het belangrijk om hieraan te werken met alle datapartners.” - Eefke Verheij, NTM community manager Mobiliteitshubs en Parkeren

  • Logo Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata
  • Logo Gefinancierd door de Europese Unie